Google da mahremiyet adımı atıyor… Aramalarda çıkan bilgilerimizi silebileceğiz

Herkes en az bir kere ismini Google’da aramıştır. Çıkan sonuçlarda tabii kendimize ait bilgilere rastlıyoruz ve bunların bir kısmı bazen gerçekten çok kişisel olabiliyor. Eğer esnaflık gibi kolay ulaşılabilmeyi veya gazetecilik gibi göz önünde olmayı gerektirecek bir meslek icra etmiyorsanız, örneğin adresinizin ya da cep numaranızın Google arama sonuçlarında çıkmasını istemeyebilirsiniz. Google geçen sene çıkardığı ve kısa süre önce yeni eklentiler getirdiği Results About You (Hakkındaki Sonuçlar) isimli araçla istemediğiniz bilgilerinizin sonuçlardan kaldırılmasını sağlıyor.

İnternet teknolojilerinin yaşamımızı kolaylaştırdığı şüphesiz. Fakat gelişen teknolojilerle birlikte neredeyse her gün gündeme gelen bir konu var: Mahremiyet…

İnternette bilgi paylaşmanın kolaylaşmasıyla cep numaramız, adresimiz ya da emailimiz gibi kişisel bilgilerimizin ve hatta özel fotoğraflarımızın bu platformlarda yayılması da kolaylaştı. İnternet devleri de kullanıcıların bu konudaki rahatsızlıklarına kulak vermeye başladılar. Google geçen yıl çıkardığı Results About You aracıyla, kullanıcıların arama sonuçlarında görünmesini istemediği bilgilerin kaldırılmasını talep etmesi işlemini hayli kolaylaştırdı. Şirketin kısa süre önce yaptığı açıklamada, uygulamaya getirilen eklentilerle aracın daha kolay ve etkili şekilde kullanılmasının önünün açıldığı duyurdu.

Yeniden tespit ederse uyarı gönderecek

Açıklamada ayrıca, yeni güncellemeyle birlikte, kişinin kaldırılmasını talep ettiği bilginin yeniden sonuçlarda tespit edilmesi halinde hemen bilgilendirme yapıldığı belirtildi.

Avukatları olaya dahil etmeden bilgileri web sitelerden kaldırmak muhtemelen mümkün değil fakat bu uygulamayla en azından söz konusu bilgilerin arama sonuçlarında görünmesini engelleyebilirsiniz.

Bahse konu araç şimdilik ABD’de kullanımda ancak teknoloji devinin açıklamasında, kısa süre içinde uygulamanın yeni dillerde ve lokasyonlarda hizmete gireceği kaydedildi.

Google ayrıca, The Results About You ile birlikte SafeSearch (Güvenli Arama) isimli başka bir mahremiyet uygulaması daha geliştirdi. Bu uygulamayla da şiddet şiddet içeren ve müstehcen görüntüler arama sonuçlarında görüntülenmeden önce bulanıklaştırılıyor.

Google da mahremiyet karnesini düzeltmeye çabalıyor

Silikon Vadisi’ndeki birçok şirket gibi Google’ın da mahremiyet karnesi pek parlak değil. Alphabet bünyesindeki teknoloji devinin bu girişimlerle mahremiyet konusunda adımlar attığı değerlendirmeleri yapılmakta.

Konuyla ilgili bir gelişme de bu yılın başında yaşanmıştı. Google, daha doğrusu çatı şirketi Alphabet Inc., kullanıcıların yaptığı aramaları onların onayı olmadan reklamcılar ya da başka üçücü taraflarla paylaştığı gerekçesiyle 12 yıl önce açılan davada anlaşmayı ve 23 milyon dolar ödemeyi kabul etti. California’da yıllardır görülen bu davada sona gelinmiş olabilir.

Tüketiciler, Google’ın kullanıcının arama sonuçlarındaki bir linke tıklamasını sağlayan arama terimlerini üçüncü taraflarla paylaştığını ve bu nedenle kişisel bilgilerinin de açığa çıktığını iddia ediyor. Dava dosyasına göre, reklamverenler, tüketicileri hangi sayfaya hangi terimlerin yönlendirdiğini öğrenebilmek için Google’a ödeme yapıyor.

Anlaşmanın kabul edilmesi halinde Ocak 2006-Ekim 2013 arasında Google’da arama yapıp çıkan linklerden birine tıklayan kişiler (muhtemelen herkes) 23 milyon dolarlık anlaşmadan ödeme alabilecek; tabii bunun için ABD vatandaşı olmak gerekiyor ve ödeme başvuruları halihazırda 31 Haziran’da sona erdi. Mevcut verilere göre, kişi başı 7.7 dolar gibi bir ödeme yapılması bekleniyor.

Dava, Google’ın kullanıcılara ödeme yapmayı kabul etmesini sağladı fakat Google önerilen anlaşmanın bilgi paylaşımı iddialarının kabulü anlamına gelmediğini vurguluyor.

Ocak ayında görülen duruşmada önerilen anlaşma ayrıca, Google’ın tüketicilere aramalarda kullandıkları terimlerin paylaşımıyla ilgili ek açıklamalar sunmasını da gerektiriyor. Anlaşmaya ilişkin nihai onay duruşmasının ise 12 Ekim’de yapılması planlanıyor.

Kaynaklar: Forbes, Bloomberg, Mashable, Google Blog, USA Today

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

x